Search
  • Izabela Svetovanje

TEMELJNA PREPRIČANJA

KAKO PREPOZNATI TER PREMAGATI ŠKODLJIVA TEMELJNA PREPRIČANJA



Posamezniki se pogosto znajdemo v situaciji, ki v nas sproži nek odziv. Tega opazimo predvsem takrat, ko je izjemno negativen. Lahko gre na primer za prekomerno jezo, žalost, razočaranje,...


Normalno je, da reagiramo na situacije. A ko je naša reakcija prekomerna je to znak škodljivega temeljnega prepričanja.

Pomembno se je zavedati, da nismo roboti in se bomo vedno odzivali na situacije v življenju. Pozorni moramo biti takrat, ko so ti odzivi nesorazmerni s težo situacije.


Odkrivanje škodljivih temeljnih prepričanj


Ko se boste naslednjič znašli v situaciji in se bo v vas sprožil prekomerni odziv, se vprašajte naslednja vprašanja:

  1. Kaj čutim?

  2. Kaj se dogaja oz. kaj se je zgodilo?

  3. Zakaj je to slabo? (to vprašanje lahko večkrat ponovite)

  4. Na kaj me to spominja?


PRIMER:


Bliža se moj rojstni dan. Vsako leto se tik pred rojstnim dnem počutim neprijetno.

  1. Kaj čutim? Občutim žalost ker se bliža moj rojstni dan. Občutim tudi strah in odpor.

  2. Kaj se dogaja? Bliža se moj rojstni dan, ko bom še leto dni starejša.

  3. Zakaj je to slabo? To je slabo, ker nisem v tem letu nič dosegla. Poleg tega se staram in bom še bolj neprivlačna. Zakaj je to slabo? To je slabo, ker se že zdaj čutim neprivlačno, s staranjem pa bom to občutila še bolj. Poleg tega nisem niti uspešna in čas mi polzi iz rok. Zakaj je to slabo? To je slabo ker čutim, da nisem dovolj dobra.

  4. Na kaj me to spominja? To me spominja na otroštvo, ko me sošolci in sovrstniki niso sprejeli. Nikoli nisem bila dovolj lepa. Norčevali so se iz mojega videza. Reševalo me je, da sem bila pametna in imela lepe ocene. Če pa kdaj nisem imela lepih ocen, nisem bila dovolj dobra niti v očeh mojih staršev. Moji uspehi so me tako reševali iz občutka nevrednosti, če pa nisem niti uspešna, če nič ne dosežem, potem v celoti nisem dovolj dobra in sem ničvredna.

Moje škodljivo temeljno prepričanje je, da sem ničvredna oziroma nisem dovolj dobra.

Zdravljenje škodljivih temeljnih prepričanj


Ko odkrijete škodljivo temeljno prepričanje se zgodba seveda ne konča. Čeprav je lahko včasih že prepoznanje teh prepričanj zdravilno samo po sebi pa je pomembno, da ga še dodatno predelamo.


METODA TREH KLJUČEV


Eden izmed načinov zdravljenja škodljivih temeljnih prepričanj je, da najdemo trenutek miru, ko imamo čas samo zase, ter razmislimo o najzgodnejšem spominu, ki ga imamo, ko smo prvič čutili ta negativen občutek. Razmislimo o ljudeh, ki so nas v tem spominu na nek način prizadeli in zaradi katerih smo razvili to temeljno prepričanje. Nato uporabimo 3 ključe:

  1. ključ: RAZUMEVANJE Osebo poskusimo razumeti. Poskusimo razumeti, zakaj se je obnašala, kot se je. Kakšne so bile morda njihove težave.

  2. ključ: SPREJEMANJE Skozi razumevanje sprejmimo to osebo, takšno kot je bila. Sprejmimo, da se nam je to zgodilo in kar nam je ta oseba naredila, z razumevanjem okoliščin.

  3. ključ: ODPUŠČANJE Pomembno je, da osebi na podlagi razumevanja ter sprejemanja na koncu tudi odpustimo. Sedaj razumemo, zakaj je ta oseba to naredila, sprejmemo kar se nam je zgodilo in zato lahko osebi tudi odpustimo. Izrecimo: "Odpuščam ti za ..."

Morda se bomo nekaj dni po tem procesu počutili neobičajno a počasi bomo opazili, da situacije, v katerih smo imeli včasih težave, niso več tako problematične za nas in jih lažje predelamo. Tudi naše reakcije se bodo normalizirale, saj bomo odstranili blokado, ki jo je prej ustvarjalo naše omejujoče temeljno prepričanje.


PRIMER:


Bliža se moj rojstni dan. Vsako leto se tik pred rojstnim dnem počutim neprijetno. Razvozlala sem, da je to zato, ker me moj rojstni dan opominja na moje občutke ničvrednosti. Ti občutki pa izhajajo iz mojega otroštva, ko so me v šoli zbadali moji sošolci in me niso sprejeli.


Vrnem se v najzgodnejši spomin, ki ga imam v povezavi s temi občutji. Spomnim se, kako me je sošolec zbadal zaradi mojih štrlečih zob. Njegove besede so me bolele in počutila sem se grdo. Ker je bil ta sošolec popularen so mu drugi sledili in ponavljali njegove besede, jaz pa sem se počutila zelo izključeno s strani svojih sovrstnikov. Sedaj za dejanja tega sošolca uporabim metodo treh ključev:

  1. ključ: RAZUMEVANJE Sedaj, ko sem odrasla, razumem, da so bili starši tega sošolca najbrž zelo strogi. Sošolec tudi ni imel lepih ocen in mu je v šoli šlo slabo. Učitelji ga niso imeli tako radi, kot so imeli mene, ki sem bila v šoli pridna. Najverjetneje je bil zato ljubosumen in jezen name, ker v šoli ni bil tako uspešen kot jaz. Morda so ga celo njegovi starši večkrat primerjali z mano in ga opominjali, da nima tako lepih ocen kot jaz.

  2. ključ: SPREJEMANJE Sedaj lahko sprejmem, da me moj sošolec ni zbadal zaradi mojih pomanjkljivosti. Najverjetneje je sam občutil svoje pomanjkljivosti v primerjavi z menoj in je bil zato jezen name. Lahko sprejmem, da je zato reagiral na okoliščine tako, da me je zbadal.

  3. ključ: ODPUŠČANJE Ker lahko iz vidika odrasle osebe razumem ter sprejmem dejanja mojega sošolca, mu lahko tudi odpustim za njegove žaljive besede ter zbadljivke. Zato mu odpuščam in mu želim vse dobro.

To je eden izmed načinov zdravljenja škodljivih temeljnih prepričanj, ki skoraj vedno tudi deluje. V kolikor je z nekim temeljnim prepričanjem povezanih več situacij ali več oseb je pomembno, da se postopoma vrnete v posamezne spomine, ter skozi metodo treh ključev predelate vsako situacijo posebej.


METODA IGRANJA VLOG


Če bi se lahko soočili z osebo, ki nas je v preteklosti prizadela ter v nas zasadila seme škodljivega temeljnega prepričanja, ter se z njo pogovorili, bi lahko na novo programirali naše odzive ter predelali to temeljno prepričanje. Ker pa to pogosto ni mogoče, lahko ta pogovor odigramo v naših mislih. Naš podzavestni um bo to zaznal kot resolucijo nedokončane situacije in škodljivo prepričanje se bo lahko pozdravilo.


Ponovno poiščemo kraj, kjer se bomo lahko sprostili ter si v miru vzeli nekaj minut samo zase. Nato se vrnimo v najzgodnejši spomin, ki ga imamo, ko smo prvič čutili ta negativen občutek. Razmislimo o ljudeh, ki so nas v tem spominu na nek način prizadeli in zaradi katerih smo razvili to temeljno prepričanje. Nato se soočimo z njimi:

  1. Povejmo jim, kako se počutimo, na kakšen način so nas prizadeli.

  2. Nato se postavimo v njihovo vlogo ter podajmo mogoče razloge za njihovo obnašanje.

  3. Ostanimo v njihovi vlogi ter se sebi opravičimo za njihova dejanja.

  4. Nato se postavimo nazaj v vlogo sebe ter sprejmimo opravičilo.

Metoda igranja vlog je včasih lahko boleča. V kolikor boste čutili, da ne zmorete pritiska, lahko z igranjem vlog kadarkoli prenehate ter poskusite, ko se boste čutili bolj pripravljene za to. Prav tako jo uporabite večkrat za tiste spomine in ljudi, za katere čutite, da lahko skozi njih razrešite vaša škodljiva temeljna prepričanja.


PRIMER


Bliža se moj rojstni dan. Vsako leto se tik pred rojstnim dnem počutim neprijetno. Razvozlala sem, da je to zato, ker me moj rojstni dan opominja na moje občutke ničvrednosti. Ti občutki pa izhajajo iz mojega otroštva, ko so me v šoli zbadali moji sošolci in me niso sprejeli.


Vrnem se v najzgodnejši spomin, ki ga imam v povezavi s temi občutji. Spomnim se, kako me je sošolec zbadal zaradi mojih štrlečih zob. Njegove besede so me bolele in počutila sem se grdo. Sedaj se soočim s tem sošolcem:

  1. Povem mu: "Zelo si me prizadel. Prizadel si mojo šele razvijajočo se ženstvenost. Zaradi tebe sem se dolgo časa videla kot neprivlačno ter se vedno znova bala nesprejemanja s strani soljudi."

  2. Ko se postavim v njegovo vlogo si povem: "Moj glavni namen ni bil, da bi te prizadel. Zdelo se mi je smešno in ker so se drugi smejali mojim zbadljivkam sem ob tem dobil polet. Čutil sem se močnega, kar drugače nisem občutil. Doma so bili starši grobi z mano in priučil sem se takšnega obnašanja. Nisem vedel, da s svojimi dejanji povzročam takšno škodo."

  3. Sedaj se še vedno v njegovi vlogi sebi opravičim: "Oprosti, da sem te tako prizadel. Res nisem vedel, da te to tako boli, zdelo se mi je smešno. Oprosti za vse slabo, kar si zaradi mene čutila."

  4. Postavim se nazaj v svojo vlogo ter sprejmem opravičilo: "Sedaj razumem, da tvoja dejanja niso izhajala iz namernega škodovanja meni, temveč iz tvojih lastnih nesigurnosti. Sprejemam tvoje opravičilo in ti želim ves dobro."


Z ozdravitvijo škodljivih temeljnih prepričanj, boste sprostili številne blokade ter se lažje pognali za doseganjem vaših ciljev. Zato se pogumno podajte za tem izzivom, ne oklevajte pa poiskati podpore, v kolikor jo boste na vaši poti potrebovali.


Želim vam vse dobro!


Z ljubeznijo,

Izabela



#prepričanja, #jeza, #žalost, #reakcije, #odzivi

14 views

Recent Posts

See All